Voor een sport- en ontspanningsvereniging van de NS te Amsterdam, konden we kiezen tussen nieuwbouw op een nieuwe locatie, of de ombouw en uitbreiding van een spoorwerkgebouw op een bestaande locatie. Na wat vooronderzoek bleken we aanzienlijk te kunnen besparen met het hergebruik van het bestaande gebouw.

We hebben over het oude gebouw heen gebouwd, waarin zich de kleinere ruimten bevinden: de meestal erg dure ruimten als douches, toiletten, voorraad/koeling, etc.

dampopen, vlaswol, houtskeletbouw, staalbouw, ecologisch, utiliteitsbouw

De entree. Rechts: het bestaande deel

Bij wijze van uitzondering in onze portefeuille, is praktisch het hele gebouw van staal. Dat staal is wel zo gecoat, dat het ooit, als het gebouw afgebroken wordt, zonder gifstoffen te produceren omgesmolten kan worden en ook de dakbedekking van Single-Ply Sytems is afbreekbaar.

Bijkomend voordeel van een staalbekleding van de buitengevel was wel dat de gevel qua abstractie goed aansloten op de abstractie van de belangrijkste gevels van het bestaanblijvende gebouw.

De plattegrond van het gebouw heeft de vorm van een (geabstraheerde) vogelvleugel. Omdat het gebouw onder een van de belangrijkste aanvliegroutes van Schiphol ligt èn een eerder logo van de Nederlandse Spoorwegen een gevleugeld wiel was, is de verbinding tussen “de wereld van de snelheid” en de wereld van de rust gestalte gegeven.

Oud logo NS Gevleugeld-Wiel-Amsterdam CS-73

het oude logo van NS

Het bestaande gebouw was grotendeels van metselwerk en de funderingspalen waren niet zodanig dat de nieuwbouw op de bestaande bouw zou kunnen staan. Er zijn dus vlak naast het bestaande gebouw nieuwe palen geboord voor het dragen van de verdieping.

De zone naast het oude gebouw is over de gehele lengte hal en/of gang. Dat maakt het gebouw ondanks zijn omvang zeer duidelijk en overzichtelijk.

de hal